På spåret genom Europa

Hur får vi fler människor att välja spårvagn framför bil? Och hur ska spårvägarna i Norrköping hålla för allt fler resenärer? Martin Schmidt har spanat in andra spårvagnsstäder i Europa för att få svar.

Martin Schmidt är trafikplanerare på tekniska kontoret och arbetar med utveckling av infrastruktur för kollektivtrafiken i Norrköping.

Via föreningen Spårvagnsstäderna åker Martin och hans kollegor regelbundet på studieresor till andra städer, nu senast i Frankrike och Tyskland. På resorna får Martin värdefull inspiration till hur Norrköpings spårvägar kan utvecklas.

– Det man väldigt tydligt kan se i andra länder, är hur avgörande det är att verkligen satsa på kollektivtrafiken. Om det är lätt att köra bil i stan då tar man ju bilen. Men i städer där det är snabbt, bekvämt och enkelt att åka kommunalt – då åker människor gärna med, säger han.

Som exempel nämner Martin att i Schweiz åker 30–40 procent av befolkningen kollektivt. I Norrköping är motsvarande siffra 13–15 procent.

Vilka förebilder har du bland andra spårvägsstäder?

– Det finns många städer i Frankrike där man på ett väldigt snyggt och modernt sätt har integrerat spårvägen i staden, som Strasbourg. Där är det också väldigt populärt att åka spårvagn. Även Karlsruhe i Tyskland är en förebild när det gäller att använda smarta tekniska lösningar, berättar Martin.

Hur ser framtiden ut för spårvägarna i Norrköping?

– Vår största utmaning är att bygga för en större belastning. Både spårvagnarna och övriga fordon som färdas på samma gata har blivit tyngre. Här har vi bland annat tittat på en mer stadig och samtidigt fjädrande lösning från Tyskland, säger Martin.

Enligt en enkät som Norrköpings kommun genomfört tycker 89 procent av de tillfrågade att spårvägen ska byggas ut. Dessutom växer Norrköping – mot prognosen 175 000 invånare år 2035.

– Det är populärt att åka redan idag och när staden växer behöver vi en spårväg med stor kapacitet. Redan nu behöver vi till exempel planera för nya linjer till Vrinnevisjukhuset och Ingelsta, berättar Martin.

Martin Schmidt

  • Ålder: 42 år.
  • Bor: Lite dåligt till för att varje dag åka kollektivt, i Östra Ryd.
  • Familj: Sambo och två katter.
  • Roligast på jobbet: Att försöka hitta den bästa lösningen när det finns så många olika intressen. Spårvägen och kollektivtrafiken i Norrköping är en fråga som engagerar många! Det är inte lätt alla gånger men väldigt roligt.