Med maten som pedagogiskt redskap

Titta, lukta, känna och smaka. Med maten som verktyg får kokerskan och pedagogen Marie Dohlmar barnen på förskolan Armbandet att våga pröva nytt och utforska sina sinnen – samtidigt som de uppmuntras till en hälsosam vardag.

På dagens meny står fiskgratäng med smörkokt blomkål, spenat och citron med kokt potatis. Barnen och personalen på förskolan Armbandet serveras fisk 1-2 gånger i veckan, och vegetariskt lika ofta. Omkring 170 personer lagar Marie Dohlmar och hennes kollega Maja Lindvall lunch till varje dag.

Drömmen om det goda

Köket är med i det dagliga pedagogiska arbetet och två eftermiddagar i veckan arbetar Marie ute på avdelningarna som pedagog. Hon har varit på enheten i sex år och för cirka ett år sedan började Maja i köket. Här arbetar de med ”Drömmen om det goda”, ett arbetssätt för barns hälsa, lärande och utveckling. Detta innebär att barnen dagligen får ta del av metoderna stillhet, reflektion, beröring i form av massage och rörelse i form av yoga och qigong. I köket arbetar de även enligt Saperemetoden, mat för alla sinnen.

– Vi kopplar matens färger till de fem qigongdjuren och kroppens organ. Blomkålen är vit, som den silverglänsande tigern, och grön, som symboliserar den grönskimrande apan, säger Marie. Vi har också månadens grönsak eller frukt som jag visar för barnen när jag är ute på avdelningarna. Då får de känna, lukta och smaka. Ibland sätter vi två smaker mot varandra, som sött och salt, eller surt och beskt. Ibland har jag med mig tre sorter av exempelvis päron eller lök, eller kokt och rå morot, för att vi ska kunna jämföra.

Marie lägger upp information och recept på förskolans blogg och veckans meny skickas alltid ut till familjerna via mejl. Marie tipsar om sätt att få barnen att våga testa nya smaker och utmana sig själva. Dagens sallad består till exempel av strimlad vitkål, majs, rostade kikärtor och rödlök.

– Lök rynkar många barn på näsan åt och säger att de inte tycker om. Men testa att presentera lök som en krydda, så blir barnen mer välvilligt, föreslår hon. Barnen kommer ofta förbi köket och ropar ”utsökt” när de passerar.

Varierad kost efter säsong

Till varje lunch serverar Marie och Maja både kalla och varma grönsaker. Till frukost och mellanmål finns alltid frukt och grönt som tillbehör. Allting som lagas är laktosfritt. Marie har märkt att allergierna ökat med åren, liksom önskemålen om vegetariskt eller andra kostrestriktioner.

Armbandet samarbetar med Kättsätter, där kocken Mats Nilsson arbetar sedan 17 år. Menyn sätts för 2-3 veckor i taget. Att laga från grunden, efter säsong och att kosten ska vara varierad, är viktigt. Liksom att ingen mat kastas i onödan.

– Resterna från morgonens grötfrukost åker ner i morgondagens brödbak, berättar Marie. Grönsaker som blir över kan bli en del av nästa dags soppa.

Fisk och Qigong

Eftersom ögat äter före magen läggs vikt vid matens färg. Och en genomtänkt färgskala går genom hela förskolan för att skapa försättningar för stillhet, lugn och ro. Att förskolan skulle ha ett eget kök med egen kock var ett krav från förskolechefen Ann-Kristin Källström Sundgren, som arbetat på Armbandet/Kättsätter i 22 år.

– Det är långt ifrån en självklarhet när så mycket centraliseras. Men jag gav mig inte. Likvärdigt är inte detsamma som likformigt, slår Ann-Kristin fast.

Den här dagen, en av de kallaste i februari, går strömmen i halva Armbandets kök. Så barnen och personalen får vänta en stund på sin fisk.

– Sådant kan hända när man serverar hemlagat, säger Marie och tar i väntan på strömmen tillvara möjligheten att köra ett yogapass med några av barnen på en av avdelningarna.

Övningen är den smygande och fräsande silverglänsande tigern, som barnen sedan påminns om när blomkålen läggs på tallrikarna en stund senare.