Mia Segerberg, verksamhetsutvecklare på kommunikationsavdelningen

Du jobbar med något som kallas e-tjänster. Kan du förklara vad det är?

En e-tjänst är en digital service som ska underlätta för privatpersoner, föreningar och företag att komma i kontakt med kommunen och utföra olika ärenden. Ska en ansökan skickas till kommunen loggar användaren in med sin e-legitimation på Mina sidor via norrkoping.se och utför sitt ärende. Bakom e-tjänsten finns en informationssäker teknik med en förberedd handläggningsprocess uppbyggd av mer eller mindre digitala flöden och automatiseringar. För att göra våra e-tjänster smartare kopplar vi samman våra e-tjänster med andra system för att kunna hämta uppgifter, till exempel folkbokföringsadress från Skatteverket och företagsuppgifter från Bolagsverket.

Varför är det viktigt att kommunen utvecklar e-tjänster?

Det ska vara enkelt för användaren. Att utföra ett ärende via en e-tjänst kan göras när som helst på dygnet och det skickas sedan digitalt direkt till en handläggare. Genom att logga in på Mina sidor har användaren sina ärenden samlade och det är lätt att följa dem, göra kompletteringar eller skicka meddelande till handläggaren. Kommunen i sin tur säkerställer den sökandes identitet tack vara e-legitimationen, får kortare handläggningstider och förbättrar kvaliteten i verksamheten.

Hur många e-tjänster har kommunen idag? Kan du ge exempel på e-tjänster som ofta används?

Vi har idag drygt 60 e-tjänster men antalet ökar varje vecka. Exempel på e-tjänster kan vara ”Skolbetyg, beställning av kopia”, ”Tomtkö”, ”Anmälan till Kulturskolan” och ”Ansökan om serveringstillstånd”.