Ny smart app ger kunderna koll på vatten och avfall

Norrköping Vatten och Avfall lanserar flera smarta digitala tjänster. Frida Dahlskog, kommunikatör, berättar om satsningarna som ska hjälpa kunderna att få koll på allt från sopsortering till vattenförbrukning.

På Norrköping Vatten och Avfall, bolaget som levererar dricksvatten, renar avloppsvatten, hämtar hushållssopor och bygger fiber, ska det vara enkelt att vara kund. För Frida Dahlskog, som är kommunikatör, handlar det mycket om att kunden ska kunna få den information hen behöver, vid den tidpunkt det passar kunden.

– Jag behöver bara gå till mig själv, jag är småbarnsmamma, när har jag tid att ringa eller söka information? Jo, det är ju på kvällen när barnen sover, säger hon.

För att möta kundens behov av information har Norrköping Vatten och Avfall nyligen lanserat flera digitala tjänster, både på webben och i deras nya mobilapp. Här finns tjänster som ”Nästa hämtningsdag” där du kan få en push notis om när sopbilen tömmer just din tunna, ”Sorteringsguiden” med cirka 2 000 sökbara artiklar och ”Lämna din mätarställning” för enkel inrapportering av vattenförbrukning. För alla tjänster har ”snabbt och enkelt” varit ledord.

– Digitala lösningar handlar egentligen väldigt lite om teknik och väldigt mycket om människor. Vi måste alltid komma ihåg att ha kunden i fokus. Om man står där vid sin soptunna och ska sortera en kaviartub, då vill man ju inte läsa en massa. Man vill ju bara ha svar snabbt, säger Frida.

Trots att appen är helt ny finns redan många tankar kring hur den ska utvecklas, för att ännu bättre möta kundernas behov. Och digitaliseringsresan på Norrköping Vatten och Avfall, den har bara börjat.

– Vi har mycket kvar att göra, det känns jättespännande! Och ju mer vi jobbar med frågorna, desto fler möjligheter öppnar sig. Sen vill vi såklart att allt ska vara klart redan imorgon. Men vi får jobba systematiskt, säger Frida och skrattar.

FRIDA DAHLSKOG

Ålder 39 år.

Bor Åby.

Familj Man, två barn och en katt.

Gör Kommunikatör på Norrköping Vatten och Avfall.

Roligast på jobbet Att hitta smarta, proffsiga lösningar som ger nöjda kunder och skapar stolthet på bolaget.