Jobba med oss
i Norrköpings kommun

Mötet med människor roligast på Kontaktcenter

Varje månad tar Norrköpings kommun emot cirka 10 000 frågor och funderingar från kommunens invånare. Hannes Abrahamsson är en av de kommuninformatörer som ger svaren på Kontaktcenter i Rosen, via telefon, mejl och i sociala medier.

Hannes tar emot besökare i receptionen på Kontaktcenter

– Jag har nog aldrig trivs så bra på ett jobb tidigare. Det är verkligen jättekul att jobba här och få vara med och utveckla kommunen, säger Hannes Abrahamsson, kommuninformatör på Norrköpings Kontaktcenter.

Han lyfter särskilt fram mötet med människor, att få hjälpa andra och den stora bredden i arbetet. Hannes återkommer också flera gånger till hur mycket han uppskattar sina kollegor och samarbetet med cheferna:

– Vi har väldigt roligt ihop och nära till skratt. Men vi är också seriösa. Vi är verkligen en bra grupp – en härlig mix av människor som alla har ett väldigt bra servicetänk.

Svar direkt överträffar förväntningar

Norrköpings kontaktcenter öppnade sommaren 2018 med målet att göra det enklare för medborgarna att kontakta kommunen. Till Kontaktcenter kan alla Norrköpingsbor nu vända sig med sina frågor, istället för att kontakta respektive förvaltning. Genom att samla all kontakt på ett och samma ställe kan kommunens resurser användas på ett mer effektivt sätt.

– Det finns såklart alltid folk som tycker att det var bättre förr men överlag har vi fått väldigt bra respons, både från medborgarna och internt. Många som kontaktar oss blir positivt överraskade över att de kan få hjälp direkt, berättar Hannes.

Innovationsgrupper utvecklar

På Kontaktcenter är flera av medarbetarna delaktiga i interna innovationsgrupper som på olika sätt ska utveckla verksamheten.

– Vi har redan tagit väldigt stora steg, men vi kan bli ännu bättre. Vi behöver bland annat jobba på tillgängligheten. Ibland kan det kan väcka en viss frustration, när man bara vill kunna svara att ”så här är det, eller så här kommer det bli”, men det är inte alltid det går. Vi kan också bli ännu bättre i kommunikation mellan oss och de olika kontoren.

Får frågor om allt möjligt

Under Hannes första vecka på Kontaktcenter ringde en man som tyckte att bänkarna i Folkparken var så fina och undrade hur de var slipade och målade. Samma vecka fick Hannes också vara stöd i en kaosartad situation då en häst skulle föla. Personen som ringde behövde akut komma i kontakt med en veterinär.

– Det var lite panik, men jag fick försöka lösa det så gott jag kunde. Och det gick bra, berättar Hannes.

Annars handlar frågorna ofta om ekonomiskt bistånd och barnomsorg. Det blir också en hel del samtal om hur det ser ut på stadens gator, felanmälningar av gatubelysning och parkeringsfrågor.

– Det är ganska beroende av säsong och årstid. Just nu har det varit mycket frågor om placering i förskoleklass, eftersom det är aktuellt för många. Eller när det är mycket snö och halt ute får vi många frågor om snöröjning. Vädret är lite av en triggerpunkt, säger Hannes och skrattar.

Norrköping kändes hemma direkt

Hannes är ursprungligen från Halmstad, men de senaste åren har han bott i Örebro. När Hannes fick jobbet på kontaktcenter flyttade han till Norrköping och blev sambo efter ett års distansförhållande.

– Jag har absolut inget negativt att säga om Örebro men jag kände mig aldrig riktigt hemma där. I Norrköping kändes det som att jag kom hem direkt. Jag trivs verkligen jättebra och kommer bo kvar här länge.

Hannes Abrahamsson

  • Ålder: 31 år
  • Familj: sambo
  • Bor: i en lägenhet centralt i Norrköping
  • Intressen: Jag spelar fotboll i Lindö FF och tränar mycket så fritiden är ganska fullspäckad. Det är hektiskt, men kul!
  • Om stämningen på jobbet: Vi har väldigt roligt tillsammans, det är mycket humor och glädje. Det är alltid kul att gå till jobbet.
  • Om Norrköping: Jag trivs verkligen jättebra! Det är en mysig stad, nära till allt och med en bra mix mellan gammalt och nytt. Som gammal Halmstadbo är jag ju bortskämd med Tylösand och den fina sandstranden men det finns bra badställen här också.

En dag med Hannes

  • 07.20
    Ofta kommer jag några minuter innan jag börjar vid halv åtta. Jag tar en kopp kaffe och startar upp datorn så att jag är beredd att ta emot samtal från 07.45 då vi öppnar.
  • 07.45
    Under förmiddagen tar jag emot frågor i de kanaler jag har just den dagen. Oftast växlar man mellan att sitta i receptionen och ta frågor per telefon. Det är skönt med lite variation.
  • 09.45
    Dags för fika och frukost. Här blir det lite spridda skurar, vi fikar i omgångar. Det är lite tråkigt att vi inte kan sitta ner allihopa tillsammans eftersom vi måste bemanna receptionen och telefonen.
  • 11.30
    Lunch. Alla brukar käka här på kontoret och jag har alltid med mig matlåda. Det är väldigt skönt, det sparar mycket pengar. Fast den här veckan har det blivit lite körigt eftersom vi håller på renoverar köket och allt inte har blivit riktigt klart.
  • 12.30
    Under eftermiddagen fortsätter jag att ta emot frågor, om jag haft receptionen på morgon, byter jag nu oftast till att ta telefonen istället.
  • 14.30
    Veckomöte. Vi går igenom vad som är på gång och vad som händer nästa vecka. Om det är någon speciell fråga som kommit extra mycket, eller något annat vi behöver lyfta.
  • 17.00
    Kommer hem och tar något mellanmål och en macka. Sen åker jag och tränar och är borta i stort sett hela kvällen.
  • 21.00
    Hemma igen, stoppar i mig lite mer mat och ser kanske någon serie. Och så umgås lite med sambon såklart. Hon spelar också fotboll så vi har båda fullt upp, men det är kul.