Jobba med oss
i Norrköpings kommun

Med hjärta för utbildningen

Bild på Jonas Eriksson som går upp mot De Geer gymnasiet.

Efter många år i gymnasieskolornas värld valde Jonas Eriksson att fortsätta på samma bana men med ett nytt fokus och ett bredare perspektiv. Nu börjar han bli varm i kläderna på sin nya arbetsplats utbildningskontoret.

Klockan är 09.55 och verksamhetschef ett och två, Jonas Eriksson och Claes Göransson, sticker in huvudena i varandras arbetsrum med jämna mellanrum för att stämma av att allting är i sin ordning inför dagen. Det är mycket som ska fixas i dag då de får besök av Norrköping gymnasiums alla rektorer. Jonas och Claes har tillsammans delat ansvar för utbildningen på Norrköpings gymnasieskolor och i eftermiddag vankas en av de månatliga chefsträffarna där framtid, mål, visioner och ekonomi ska stötas och blötas.

– Jag svarar! ropar Claes in till Jonas och tar ett samtal.

Jonas kontor är kalt och extremt sparsmakat inrett. Kommunklassiker som björkskåp med låsbart jalousie och en oanvänd whiteboardtavla står för möblemanget och utöver det lämnas inga ledtrådar om vem som skulle kunna tänkas ha detta som arbetsplats. Några personliga detaljer finns överhuvudtaget inte inom räckhåll, förutom välkommen till jobbet-orkidén som står och torkar i ett hörn.

– Ja, folk brukar säga att det känns lite som att komma till häktet när de kliver in hos mig, säger Jonas. Det är väl kanske inte riktigt den känslan man vill ha när man kommer till sin arbetsplats men jag bryr mig faktiskt inte så mycket om tavlor på väggarna just nu. Jag har prioriterat lite annat just i starten.

Lite mer än en månad har Jonas tillbringat i sitt till inredningen sett anspråkslösa kontorsrum. Från den första oktober i år jobbar han som verksamhetschef för Norrköpings kommuns gymnasieskolor. Det innebär att han har ett övergripande ansvar för de olika utbildningarna, budget och skolresultat och sätter ramarna för hur utbildningarna ska utformas, det som skolorna sedan har att förhålla sig till.

– Eftersom jag ändå är hyfsat ny på jobbet så är allting fortfarande väldigt spännande och roligt. Jag lär mig nya saker varje dag. Till exempel hade jag inte trott att protokollen från utbildningskontorets utbildningsnämnd kunde vara hela 58 sidor tjocka!

Jonas bläddrar energiskt i den väl tilltagna bibban.

– Kolla här, det är ju helt fantastiskt. Och det är när man läser detta som det blir så tydligt att den här rollen på något vis är bryggan mellan politiken och skolorna. Det här är politik, och vi ska se till att det kommer ut och blir verklighet i Norrköpings gymnasieskolor. Häftigt!

Vid kaffeautomaten utanför hörs några kollegor diskutera den sjätte paragrafen i skollagen och Jonas börjar skratta.

– Ja men det är det här jag menar! Helt underbart. Det känns nästan klyschigt att de står och diskuterar skollagen sådär rakt upp och ned, men det är så det fungerar här. Så trodde man kanske inte riktigt att det skulle vara.

Hålla sig evigt ung

Jonas bana i skolvärlden började med ekonomistudier och statsvetenskap på Linköpings Universitet som han så småningom pusslade ihop till en lärarexamen på gymnasienivå i ämnena samhällskunskap och historia. Det som lockade med läraryrket var kontakten med eleverna.

– Att jobba med ungdomar är väldigt roligt. Där blir det aldrig en torr konversation, det är alltid nya grejer att ha koll på och det är väldigt utvecklande att få vara en del av unga människors vardag. Särskilt när man själv blir lite äldre är det ett utmärkt sätt att behålla ungdomen i sig genom att vistas i deras universum.

Undervisningen varvades så småningom allt oftare med administrativa sysslor och ledde honom först till rollen som biträdande rektor och sedan, vid 30 års ålder, till rektor på heltid, då på friskola och senare på Hagagymnasiet. Det som intresserade honom med rektorsrollen, att få vara med och bestämma och driva verksamheten framåt, får han i dag ägna sig åt på heltid i sin roll som verksamhetschef.

En stor utmaning

Jonas scannar av mejlen en gång till innan han gör sig redo för dagens stora chefsträff. Skrivbordet är uppsamlingsplats för förmiddagens alla koppar kaffe och rensas snabbt innan han ger sig iväg.

– I dag går vi igenom hela förra årets samlade kvalitetsredovisningar. Sedan är det fullt fokus på likvärdighet - att skapa en likvärdig gymnasieskola. Det är alla Sveriges skolors stora utmaning. Peppen är bra, nu kör vi!

Jonas dag:

06.10 Väckarklockan ringer! Sedan är det fullt fokus på att få iväg hela familjen till skola och jobb.

07.50 Framme på jobbet, hissen upp till sjätte våningen. Kaffemaskinen tar tid på sig men den serverar till slut dagens första kaffekopp. Dricker medan jag svarar på mejl och betalar några fakturor.

08.15 Dagens första möte! På måndagar innebär det möten med övriga verksamhetschefer och på torsdagar träffar jag de samordnande rektorerna på alla gymnasieskolor. Förmiddagen är annars tiden som jag försöker vara ute i verksamheten.

12.00 Dags för lunch. Antingen på stan eller med matlåda. Ofta lite för kort och lite för få matlådor.

13.00 Chefsträff med rektorerna för Norrköpings kommuns skolor. I dag är även rektorerna för åk. 7-9 med också!

16.00 En tid som jag förhoppningsvis kan ta för mig själv och göra det vi har bestämt på alla möten.

17.00 Hemgång.

18.30 Hela familjen äter middag tillsammans.

20.30 Alla barn ligger och sover och jag och min fru ägnar tiden åt någon TV-serie eller om det behövs, jobbar jag någon timme. Här försöker jag även klämma in träning 2-3 gånger i veckan.

23.00 Jag släcker lampan och somnar.

Jonas Eriksson

  • Ålder: 40
  • Bor: Lindö
  • Intressen: Historia, politik och golf
  • Brinner för: Mitt jobb
  • Bästa med att jobba med skolfrågor: Att få arbeta med frågor som gör nytta för barn och unga vilka jag också får träffa frekvent
  • Familj: Min fru Josefin och två killar på 10 och 6 år
  • Född i staden: Västerås